tisdag 3 maj 2011

En ljuvlig favorit

   Nu var det verkligen länge sedan jag tipsade om en riktigt bra bilderbok. En bra bilderbok tycker jag ska ha fina bilder, texten ska passa ihop med bilderna, barn ska såklart älska den och som mamma tycker jag att det är himlans viktigt att det ska vara en så bra story att den tål att läsas igen och igen och igen och ... ;-)


Idag tipsar jag om en riktig favorit! Den heter Räven i den kolsvarta natten och är skriven av Alison Green. Boken handlar om en kanin som springer in i sitt trygga hus och nätt och jämt undkommer från - Räven i den kolsvarta natten! Men det är inte bara kaninen som är rädd för räven utan snart låter det Knackeli-bank på dörren och det är fler som vill söka skydd i nattmörkret. Den här boken har jag läst mååååånga gånger och det fantastiska är att jag aldrig tröttnar! Man kan "knackelibanka" på boken och ha olika röster om man vill, men den funkar fint att bara läsa "som vanligt" också. Att sedan bilderna är helt ljuvliga gör ju inte saken sämre!


Inga kommentarer: