onsdag 27 april 2011

Vampyrer ....

Jag är fast ... i en vampyrserie som jag blivit tjatad på om att jag måste läsa (Tack Stephanie och alla andra som tjatat!) Jag läser alltså just nu serien "House of Night" (Nattens hus) av P.C. Cast. Första delen heter Vampyrens märke, och det är en hel radda böcker i serien! I världen som målas upp i serien är vampyrer något som alla vet om existerar, men de är inte riktigt accepterade i den mänskliga världen. Till synes vanliga ungdomar kan helt plötsligt bli märkta som vampyrer av en odöd vampyrspårare. Han spårar upp ungdomar som i sitt DNA har anlag för att bli vampyrer. Huvudrollsinnehavaren heter Zoey, en ung tjej som blir märkt som vampyr, och efter det blir iiiiiingenting sig någonsin likt igen.

Som det står i boken "Precis när jag trodde att min dag inte kunde bli värre fick jag syn på den döda killen som stod vid mitt skåp."

Det här är en riktigt fängslande bok som biter tag i en (haha!) och är svår att lägga åt sidan. Jag får lite känslan av Förhäxad (om ni minns serien från TV?) och Harry Potter för vampyrälskare typ. En lyckad blandning hur som helst! Här finns tonårsliv (jo även vampyrer har vardagsproblem med mobbare, kärlek osv) och dramatik, aktion och spänning :-) Jag har nyss påbörjat bok två i serien, så del ett är inne så snart jag kommit ihåg att ta med den tillbaka till jobbet (Jo, till å med bibliotekarien kan glömma boken hemma!).

Kika in här för lite mer info! :-)

3 kommentarer:

Stephanie sa...

Visst e den bra! Glöm inte att läsa de andra delarna också annars e det verkligen något du går miste om!!!!!

Mia sa...

Hi hi, ingen risk ... har redan läst del två så nu mååååste jag ju fortsätta :-)Är på Sb och jobbar nu så jag ska kika om 3:an finns inne så kanske jag kan börja på den redan ikväll! :-)

Cicci sa...

Har precis påbörjat första delen och den verkar lovande. Men det märks dock tydligt att den är inriktad på toåringar/young adults. Även jag har blivit "biten" efter att ha läst "Vampyrfiktion" på Linnéuniveristet i sommras. :-)