tisdag 29 mars 2011

Vår vår vår!

Tjipp tjipp!
Hjälp vad tiden springer! Tänk att det alldeles snart är april! I mina rabatter hemma blommar både snödroppar och krokus, och vårsolen värmer härligt mot husväggen. Ljuvligt tycker jag!
Klurade lite på vad jag skulle skriva om idag och kom på att det ju passar alldeles ypperligt att tipsa om en faktabok som kan vara bra att skaffa hem innan det börjar blomma ute på allvar!


Det är ju inte bara i trädgårdarna det börjar blomma så här års, och då kan det ju passa bra att plocka fram en riktigt bra uppslagsbok om blommor! Det måste ju finnas fler än jag där ute som knappt kan skilja på en maskros och en vitsippa?! ;-) (ja ja nu tog jag i lite, men ändå ...)
Bonniers Naturguider: Blommor av Neil Fletcher är i alla fall en kanonbra och smidig bok som är lätt att ta med sig. Boken innehåller mängder av superfina och detaljerade fotografier, och blommorna är indelade efter färg, vilket gör det mycket lättare att leta upp vilken blomma man hittat ute i naturen än i andra liknande böcker jag använt. (Maskros hittar man exempelvis under "gula-bruna" *hihi* :-) ) Fiffigast av allt är nog att alla blommor jämförs storleksmässigt med storleken på boken. Det finns många böcker i den här serien, bland annat om träd, insekter och fjärilar. Behöver jag säga att den finns hos oss i Fyllinge? Nä, tänkte väl  det :-)

Inga kommentarer: