onsdag 16 mars 2011

Linas kvällbok

Nu tänkte jag tipsa om en riiiiktigt bra ungdomsbok som även finns som film, nämligen Linas kvällsbok! Jag har haft med den här boken på bokprat i både 7:an och 8:an, men vid vårens bokprat hade jag alldeles för många bra böcker att prata om så jag väljer att tipsa om den här istället.

Boken (och filmen) handlar om Lina som går i 9:an och som skriver flitigt i sin kvällsbok. Hon väljer att kalla den så eftersom hon skriver i den på kvällen. I sin kvällsbok är hon brutalt ärlig om ALLT. Det är hon inte alltid annars. Boken är inlevelsefull och härlig och tar verkligen upp allt – stort som smått i en tonårings liv. Kärlek, vänskap, fylla, sex, att vara kär i ”rätt” eller ”fel” person. Att våga vara sig själv – eller inte. Skolfotografering, grupptryck, familj, att vara okysst, att bli kysst, ha sex, fejka orgasm, ha sex av fel (och rätt) orsaker. Hur känns det egentligen att vara kär? Vet man?

En riktigt rolig bok med stor igenkänningsfaktor för många skulle jag tro. Kom in och låna! Vi har flera ex av den här i Fyllinge, och filmen finns att hyra på Söndrums bibliotek för 15 pix för en vecka.

Inga kommentarer: