onsdag 10 februari 2010

Tillsammans av Denise Rudberg


Det här är en bok som jag tycker att jag rekommenderar jämt till de som går i sisådär åk 6-9! Det finns 5 ex av boken här på bibblan, och ändå finns det sällan några inne. Varför? För att det verkligen ÄR en riiiiiktigt bra bok.

Tillsammans handlar om tre ungdomar: Den första är Alexander som går i privatskola och har en pappa som arbetar på Utrikesdepartementet. På ytan har han det hur bra som helst med mycket pengar och ett lyxhus, men allt är inte som det ser ut … Den andra är Jakob som är en sporintresserad kille med en mamma som jobbar på teve. Tredje huvudpersonen är Therese, tjejen som förlorat sin mamma i cancer och som bor med sin pappa i en husbåt vid Djurgårdskajen.

De har helt olika bakgrund och skulle aldrig ha träffat varandra och blivit vänner om det inte varit för inspelningen av ett teveprogram på Djurgården. Efter inspelningen tar Theresas pappa med dem ut till en i ö Stockholms skärgård och de tre ungdomarna blir allt bättre vänner.

Men i skuggan lurar ett hot. Varför är det någon som till varje pris vill göra en av dem illa?

Tillsammans är en del i en trilogi och följs av Tillsammans: andra boken och Tillsammans: tredje boken. Jag hade hört mycket om boken och tänkte läsa ettan innan jag bestämde mig för om jag skulle köpa in den till bibblan, men det var verkligen omöjligt att sluta läsa efter del ett, trots att de är ganska fristående. Med andra ord så satte jag mig raskt i kö på del två och tre också! :-)

Seså - pallra dig iväg till bibblan och ställ dig i kö på boken - om du inte har sådan tur att den faktiskt finns inne när du kommer in ;-)

Inga kommentarer: